Зацверджана
Пратакол пасяджэння МА настаўнікаў беларускай мовы і літаратурыад31.08.2023 № 1
ПРАГРАМА
пападрыхтоўцы даўдзелу ў рэспубліканскай алімпіядзе ўдзельнікаўшкольнагарэсурснагацэнтра
павучэбныхпрадметах“Беларускаямова” і “Беларуская літаратура”
ГЛАВА 1 АГУЛЬНЫЯ ПАЛАЖЭННІ
1. ВучэбнаяпраграмапрызначанадляXкласаўстаноўадукацыі,якія рэалізуюць адукацыйныя праграмы агульнайсярэдняйадукацыі.
2. Мэта–падрыхтоўкавучняўдаўдзелуўрэспубліканскайалімпіядзе па вучэбныхпрадметах «Беларуская мова»і «Беларускаялітаратура».
3. Задачы:
паглыбіць і сістэматызаваць веды вучняў па ўсіх раздзелах мовазнаўства(фанетыцы,арфаэпіі,арфаграфіі,лексікалогіі,фразеалогіі, словаўтварэнні, марфалогіі, сінтаксісе, стылістыцы);
развіваць моўную кампетэнцыю вучняў;
удасканальваць уменніінавыківыкананнянестандартныхзаданняў; развіваць аналітычныя ўменні;
актывізавацьлінгвістычнуюцікаўнасць,творчуюмэтанакіраванасць, самастойнасць прывыкананні заданняў;
развівацьпазнавальнуюактыўнасцьіінтэлектуальныяздольнасці вучняў;
сістэматызавацьіабагульніцьведывучняўпастылістыцы,культуры маўлення,гісторыіітэорыілітаратуры,удасканаліцьагульнавучэбныя ўменніінавыкіпрацызлітаратурнымматэрыялам,развівацьспецыфічна творчыя здольнасцівучняўпастварэнні ўласнага творчага прадукту;
удасканаленнеўменняў і навыкаўаналізу мастацкага тэксту; узбагачэнне тэарэтыка-літаратурнага тэзаўруса.
4. Вучні, якія асвоілізмест вучэбнайпраграмы, павінны: 4.1. ведаць:
асноўныя тэрміны і паняцціўсіхраздзелаўмовазнаўства;
этапыразвіццябеларускаймовы,дзейнасцьвядомыхбеларускіх лінгвістаў;
класіфікацыюгукаў,фанетычныязаконыбеларускаймовы,асаблівасці вымаўлення гукаўіспалучэнняў гукаў:
прынцыпыі асаблівасцібеларускайграфікі;
прынцыпыбеларускагаправапісу,зменыіўдакладненнінекаторых правапісныхнормаўсучаснайбеларускай мовы;
шляхі размежаванняамонімаў і мнагазначныхслоў; класіфікацыю слоўнікаў, лінгвістычныя слоўнікі і даведнікі; функцыянальныя стылібеларускаймовы;
літаратурныянормы; спосабысловаўтварэння;
класіфікацыючасцінмовы,марфалагічныяпрыметыпэўнайчасціны мовы,сэнсавуюісінтаксічнуюролюўсловазлучэнні,сказе,пераходныя з‘явы ўмежах часцін мовы;
сінтаксічныяадзінкіііхтыпы,сродкісувязічастаксказа,сродкіівіды сувязі сказаўутэксце;
сістэмуправілаўбеларускайпунктуацыі, функцыі знакаўпрыпынку; тэарэтыка-літаратурныяпаняцці,неабходныядляаналізумастацкіх
твораў;
жанравыя асаблівасцітворчыхработ;
асаблівасцізместуі кампазіцыі, слоўнага афармлення водгуку; спецыфікулітаратурнай творчасці;
4.2. умець:
выконваць заданні рознага ўзроўню цяжкасці, у тым ліку нестандартныя заданні;
выконваць усе відымоўныхразбораў; карыстацца слоўнікамі ідаведнікамі; складаць слоўнікавыя артыкулы;
выяўляцьспецыфічныярысыбеларускаймовыўпараўнаннізрускай нарозныхмоўныхузроўнях(фанетычным,арфаэпічным,лексічным, граматычным);
перакладацьзрускаймовытэксты,словазлучэнні,мнагазначныя словы, устойлівыя спалучэнні, захоўваючыспецыфікубеларускіхварыянтаў;
вызначаць стылі, тыпы, жанры тэкстаў,асноўныя стылявыярысы; выяўляць стылістычныя памылкі і прадухіляць іхусваіммаўленні; вызначацьіаналізавацьхарактэрныяграматычныяасаблівасцічасцін
мовы;
выкарыстоўвацьтэкстаўтваральныяівобразна-выяўленчыясродкі марфалагічнага ўзроўню ў аўтарскіх тэкстахрозныхтыпаў,стыляў,жанраў;
захоўваць граматычныя нормы прыпабудовесловазлучэнняўісказаў; размяжоўвацьсказыпамэцевыказвання,мадальнасці,структуры,
саставе,ускладненасці;
вызначацьвідыдаданыхчастаківідыадносінпаміжчасткаміў складаныхсказах;
перадаваць чужуюмовурознымі спосабамі; выяўляць аўтарскую пазіцыю ў творы; разумець падтэкст мастацкага твора;
аргументаваць уласныя ацэнкігерояў, падзей, твораў;
лагічна,змястоўна,пераканальна,творчавыказваццапапэўнайтэмеў пісьмовайформе;
аналізаваць мастацкія тэкстырозныхжанраў.
ГЛАВА 2
ЗМЕСТ ВУЧЭБНАГА МАТЭРЫЯЛУРэфлексія заключнагаэтапурэспубліканскай алімпіяды
мінулаганавучальнага года
Агульныя звесткіаббеларускай мове
Месцабеларускаймовыналінгвістычнайкарцесвету.Этапыразвіцця беларускаймовы.Месцаіролябеларускіхмовазнаўцаў(Я.Карскі, В.Ластоўскі,Я.Лѐсік,М.Байкоў,С.Некрашэвічіінш.)уразвіццібеларускай мовы.Беларускаямовасяродславянскіхмоў.Спецыфічныярысыбеларускай мовыўпараўнаннізрускай.
Фанетыка. Арфаэпія. Графіка
Класіфікацыягукаў.Пазіцыйныяігістарычныячаргаванні.Фанетычныя законыбеларускаймовы.Склад.Складападзел.Націск.Фанетычная транскрыпцыя.Фанетычныразбор.Асаблівасці вымаўленнягукаўі спалучэнняўгукаў.Паняццеграфікі.Графічныясродкі.Графічныясістэмы, якіябыліраспаўсюджанынатэрыторыіБеларусі(кірыліца,лацінка,арабскае пісьмо). Прынцыпыі асаблівасцібеларускайграфікі. Алфавіт.
Арфаграфія
Згісторыібеларускайарфаграфіі.РоляБ.А.Тарашкевічаўразвіцці беларускай літаратурнай мовы.Сучасныстанарфаграфіі.Зменыі ўдакладненнінекаторыхправапісныхнормаўсучаснайбеларускаймовы. Прынцыпыбеларускагаправапісу.Напісанні,заснаваныянафанетычным прынцыпе. Напісанні, заснаваныя на марфалагічным прынцыпе. Традыцыйныя напісанні. Дыферэнцыйныя напісанні.
Лексікалогія. Фразеалогія. Лексікаграфія
Аманіміяіполісемія.Шляхіразмежаванняамонімаўімнагазначныхслоў. Асаблівасціперакладумнагазначныхслоў.Сінонімы,антонімы,паронімы. Стылістычныяфігуры,створаныя нааснове сінаніміі,антаніміі, параніміі, ііх роляўмастацкімтэксце.Устарэлыясловы.Новыясловыбеларускаймовы. Запазычанаялексіка.Фразеалагічнаебагаццебеларускаймовы.Спецыфіка перакладу ўстойлівых спалучэнняў. Сінанімічныя і антанімічныя фразеалагізмы.Прыказкі,прымаўкі,перыфразы,афарызмы.Нацыянальная адметнасцьбеларускайлексікі.Безэквівалентнаялексіка.Адлюстраванне этнічныхпаняццяў(назвысвятаў,народныхстраў,членаўсям‘і,вопраткі, прадметаўпобыту)улексікалогіііфразеалогіі.Згісторыілексікаграфіі. Класіфікацыя слоўнікаў. Слоўнікавыартыкул.
Стылістыкаі культурамаўлення
Стылістычная афарбоўка слова. Стылістычныя пласты лексікі. Функцыянальныястылібеларускаймовы:асноўныяпрыметы,жанры,сферы
выкарыстання. Літаратурныя нормы. Стылістычныя памылкі і іх прадухіленне.
Марфемная будова слова.Словаўтварэнне
Марфемы,іххарактарыстыкаіфункцыі.Марфемныразбор.Тыпыіспосабы словаўтварэння.Слоўтваральныямадэлі.Слоўтваральныразбор.Правапіс складаныхслоў.
Марфалогія
Класіфікацыячасцінмовы.Пераходныяз‘явы.Назоўнік.Родназоўнікаў. Варыянтныяформы.Несупадзеннеформаўродуназоўнікаўубеларускайі рускаймовах.Лікназоўнікаў.Адзіночналікавыяімножналікавыяназоўнікі. Формылікуілексічнаезначэннеслова.Несупадзеннеформаўліку назоўнікаўубеларускайірускаймовах.Скланенне.Тыпыскланення. Правапісканчаткаўназоўнікаў.Прыметнік.Поўныяікароткіяформы прыметнікаў.Ступеніпараўнанняпрыметнікаў.Формыацэнкіімеры. Лічэбнік.Асаблівасціскланенняіспалучэннязназоўнікамі.Няпэўна-колькасныясловы.Займеннік.Разрадызайменнікаў.Скланеннезайменнікаў. Дзеяслоў.Формыдзеяслова.Лексіка-граматычныякатэгорыідзеясловаў. Правапіссуфіксаўіасабовыхканчаткаўдзеясловаў.Дзеепрыметнік. Утварэннеіўжываннедзеепрыметнікаў.Асаблівасціперакладуформаў дзеепрыметнікаўзрускаймовынабеларускую.Дзеепрыслоўе.Утварэнне дзеепрыслоўяў.Правілыўжываннядзеепрыслоўяў.Прыслоўе.Правапіс прыслоўяўіблізказначныхспалучэнняўслоў.Прэдыкатыўныяпрыслоўі. Службовыя часціны мовы. Асаблівасці ўжывання прыназоўнікаў у беларускаймове.Спецыфікаперакладупрыназоўнікавыхсловазлучэнняўз рускаймовынабеларускую.Размежаваннезлучнікаўізлучальныхслоў. Разрадыіфункцыічасціц.Ужываннеіправапісчасціцне(ня)іні. Марфалагічныразборчасцінмовы. Выклічнікіі гукапераймальныя словы.
Сінтаксісі пунктуацыя
Словазлучэнне.Асаблівасцідапасаванняікіравання ўбеларускаймове.Сказ. Простысказ.Галоўныячленысказа.Тыпыдзейнікаі выказніка. Каардынацыядзейнікаівыказніка.Даданыячленысказа.Ускладненысказ. Аднародныяінеаднародныяазначэнні.Адасобленыячленысказаізнакі прыпынкупрыіх.Пабочныясловы,словазлучэнні,сказыізнакіпрыпынку прыіх.Устаўныяканструкцыіізнакіпрыпынкупрыіх.Аднасастаўныя сказы.Тыпыаднасастаўныхсказаў.Непадзельныясказы.Няпоўныясказы. Парадакслоўусказе.Функцыіпарадкуслоў.Сінтаксічныразборпростага сказа.Складанысказ.Тыпыскладаныхсказаў.Відыдаданыхчастак складаназалежнага сказа.Пунктуацыяўскладанымсказе. Сінтаксічныразбор складаныхсказаў.Спосабыперадачычужоймовы:простаямова,ускосная мова,няўласна-простаямова,цытаты.Тэкстяксінтаксічнаяадзінка.Тыпы тэксту. Сродкі тэкставай сувязі. Спосабысувязі сказаўутэксце.
Гісторыя ітэорыялітаратуры Асноўныянапрамкі,стылі, жанрымастацкайлітаратуры.
Выяўленчыясродкімастацкайвыразнасцімовы.Прыѐмыісродкі. Стыль пісьменніка.
Вершаскладанне.Формаізмест.Рытмірыфма.Відыстопаўіпамераў у вершах. Падтэксту паэтычныхтворах. Свабодныверш.
Літаратурныяалімпіядныя заданні
Сучаснаябеларускаялітаратура:імѐны,тэматыка,праблематыка. ЛітаратурныпрацэсуБеларусінасучаснымэтапе.Аглядсучаснай беларускайпрозы, паэзіі,драматургіі. Прыходулітаратуруновыхімѐнаў.
Паэты (пісьменнікі) – юбіляры.
Асаблівасці выканання алімпіядныхзаданняўпа літаратуры.
Работанад водгукам
Водгукяквідтворчайработы,абумоўленытэкстамдляводгуку. Жанравыяасаблівасціводгуку.Крытэрыіацэнківодгуку.Водгук,рэцэнзія, нарысі эсэ. Іх жанравыя адрозненні.
Асаблівасці кампазіцыі водгуку. Уступ – асноўная частка – заключэнне. Узаемазалежнасць структурных частактворчай работы. Суадносіныўступу і заключэння, іх сэнсавая сувязь.
Практыкум.Напісанневодгукунасамастойнавыбранытвор.Развіццѐ ўменняабгрунтоўвацьвыбармастацкагатвора.Удасканаленнеўмення суадносіць зместіаб‘ѐм водгуку, ягоструктурныячасткі.
Выяўленнеасноўнайтэматыкііпраблематыкітвора:правільнае разуменне тэмыіпраблемы твора.
Аўтарскаяпазіцыяўтворы:дакладнасцьвызначэнняіабгрунтаванне аўтарскайпазіцыі.
Зместаваенапаўненневодгукуідакладнаяінтэрпрэтацыятэксту. Суадносіныасабістыхуражанняўілітаратуразнаўчагааналізуўводгуку. Прызначэннеі роляцытат.
Практыкум.Напісанневодгукуналірычнытвор.Удасканаленне ўменнясуадносіцьлітаратуразнаўчыаналізіасабістыяўражанніўводгуку. Выпрацоўка ўменнясуадносіць зместі аб‘ѐм водгуку.
Моўнае і кампазіцыйнае афармленне водгуку: прадуманасць кампазіцыі, багацце, разнастайнасць моўных сродкаў, дакладнасць словаўжывання.
Практыкум. Аналізлірычныхтвораў сучасныхаўтараў.
Удасканаленне ўмення бачыць вобразна-выяўленчую ролю сродкаў паэтычнага сінтаксісуў лірычным творы.
Творчыхарактарработы:арыгінальнасць,дакладнасць,навуковы кругагляд, наяўнасць цікавай формыіяе поўнаярэалізацыя.
Узаемаправеркаіаналізпадрыхтаваныхтэкстаўводгукаўзгоднададзеным крытэрыям.
План падрыхтоўкі заняткаў школьнага рэсурснага цэнтра па вучэбных прадметах “Беларуская мова”, “Беларуская літаратура” на І паўгоддзе 2023/2024 навучальнага года
№
п/п
|
Дата
|
Тэма
|
1-2
|
04.09-06.09
|
Арфаграфія. Некаторыя правілы правапісу. Лінгвістычныя заданні па тэме.
|
3-4
|
11.09-13.09
|
Выкананне алімпіядных заданняў па літаратуры
|
5-6
|
18.09-20.09
|
Лексіка і фразеалогія. Лінгвістычныя заданні па тэме
|
7-8
|
25.09-27.09
|
Водгук як від творчай работы. Жанравыя асаблівасці водгуку. Крытэрыі ацэнкі водгуку.
|
9-10
|
02.10-04.10
|
Фанетыка і арфаэпія. Асновы беларускай фанетычнай транскрыпцыі. Лінгвістычныя заданні па тэме
|
11-12
|
09.10-11.10
|
Водгук,рэцэнзія,нарыс,эсэ. Іх жанравыя адрозненні
|
13-14
|
16.10-18.10
|
Функцыянальныя стылі беларускай мовы.Стылістычная афарбоўка слова.
|
15-16
|
23.10-25.10
|
Выкананне алімпіядных заданняў па мове
|
17-18
|
13.11-14.11
|
Асаблівасці кампазіцыі водгуку.Сродкі мастацкай выразнасці твора.
|
19-20
|
20.11-22.11
|
Практыкум.Напісанне водгуку на самастойна выбраны твор
|
21-22
|
27.11-29.11
|
Структура слова. Словаўтварэнне і арфаграфія. Лінгвістычныя заданні па тэме
|
23-24
|
04.12-06.12
|
Асаблівасці перакладу з рускай мовы на беларускую. Паэты і пісьменнікі –юбіляры 2023-2024
|
25-26
|
11.12-13.12
|
Выкананне алімпіядных заданняў па літаратуры
|
27-28
|
18.12-20.12
|
Вершаскладанне. Форма і змест. Рытм і рыфма. Віды стопаў і памераў у вершах.Практыкум.Аналіз лірычных твораў сучасных беларускіх аўтараў
|
План падрыхтоўкі заняткаў школьнага рэсурснага цэнтра па вучэбных прадметах “Беларуская мова”, “Беларуская літаратура” на IІ паўгоддзе 2023/2024 навучальнага года
№
п/п
|
Дата
|
Тэма
|
1-2
|
08.01,10.01
|
Марфалогія і арфаграфія. Сістэма часцін мовы ў беларускай мове. Спрэчныя пытанні класіфікацыі часцін мовы. Пераходныя з’явы ў сістэме часцін мовы.
|
3-4
|
15.01,17.01
|
Часціны мовы,іх марфалагічныя прыметы.Комплексныя заданні па тэмах “Марфалогія і арфаграфія”
|
5-6
|
22.01,23.01
|
Службовыя часціны мовы. Выклічнікі і гукапераймальныя словы. Комплексныя заданні па тэмах
|
7-8
|
29.01,30.01
|
Тэорыя літаратуры.Культуралогія. Выкананне алімпіядных заданняў па літаратуры
|
9-10
|
05.02,07.02
|
Сінтаксіс і пунктуацыя.Асаблівасці дапасавання і кіравання ў беларускай мове
|
11-12
|
12.02,14.02
|
Каардынацыя выказніка і дзейніка ў ліку і родзе
|
13-14
|
19.02,21.02
|
Практыкум. Выкананне алімпіядных заданняў па мове
|
15-16
|
26.02,28.02
|
Складаназлучаныя сказы: будова, значэнне, ужыванне. Знакі прыпынку паміж часткамі ў складаназлучаных сказах.
|
17-18
|
04.03,06.03
|
Беларуская літаратура на сучасным этапе: імёны, тэматыка, праблематыка. Знаёмства з жыццём і творчасцю паэтаў(пісьменнікаў)-землякоў.
|
19-20
|
11.03,13.03
|
Складаназалежныя сказы: будова, значэнне, ужыванне. Знакі прыпынку ў складаназалежных сказах.
|
21-22
|
18.03,20.03
|
Складаназалежныя сказы з некалькімі даданымі часткамі. Складаназалежныя сказы з паслядоўным, сузалежным і змешаным падпарадкаваннем, знакі прыпынку ў іх.
|
23-24
|
01.04,03.04
|
Падтэкст у паэтычных творах. Свабодны верш. Работа з тыкстам:выкананне алімпіядных заданняў .
|
25-26
|
08.04,10.04
|
Бяззлучнікавыя складаныя сказы: будова, значэнне, ужыванне. Знакі прыпынку паміж часткамі ў бяззлучнікавых складаных сказах.
|
27-28
|
15.04,17.04
|
Складаныя сказы з рознымі відамі сувязі частак. Знакі прыпынку паміж часткамі ў складаных сказах з рознымі відамі сувязі частак.
|
29-30
|
22.04,24.04
|
Практыкум. Напісанне водгуку на лірычны твор. Узаемаправерка.
|
31-32
|
29.04,06.05
|
Спосабы перадачы чужой мовы. Знакі прыпынку ў сказах з простай мовай. Сказы з ускоснай мовай.
|
33-34
|
08.05,13.05
|
Спосабы і сродкі сувязі сказаў у тэксце. Загаловак. План і тэзісы як прыёмы працы з тэкстам.
|
35-36
|
15.05,20.05
|
Цытыты, іх роля ў выказванні. Правілы афармлення цытат на пісьме. Эпіграф. Афармленне эпіграфа на пісьме.
|
37-38
|
22.05,27.05
|
Аналіз тыповых памылак пры напісанні водгуку. Аналіз лепшых водгукаў на мастацкі твор па выніках правядзення рэспубліканскай алімпіяды па беларускай мове і літаратуры
|
39
|
29.05
|
Падагульненне вывучанага за год.Выкананне алімпіядных заданняў.
|
v